Живеем в свят, където постоянстваща е промяната. В тези условия, законите, за да бъдат приложими, трябва да отговарят на условията, т.е. -нужни са реформи. Поради появата и масовизацията на Интернет, такива промени са нужни в редица закони свързани с използването на информация.
Законите за авторско право са създадени преди появата на Интернет. Поради това те не са особено приложими ( в този им вид). Днес, когато правото и Интернет трябва да си съжителстват имаме нужда от система, която да създава баланса между тях. Такава система е Creative Commons. Договорите от CC са създадени през 2001г. от Лорънс Лесинг и до момента се използват в около 80 държави, което само по себе си говори за това, че те са приложими. Идеите на Лесинг са свързани с това, даден автор(или собственик на права) да може да предостави на потребителите по-големи права върху съответното произведение, което е напълно реалистично, а според данните- и постижимо. CC се явява като реакция срещу нарастването на обхвата на авторското право.
Кодът CC, прикрепен към дадено произведение позволява разпространяването му чрез различни търсачки в Интернет. Така се улеснява достъпът до съответното произведение. Когато достъпът до съдържание вече не е проблем, у младите творци неизменно се появява желанието да претворяват дадени произведения, за да покажат на света техните идеи и, а защо не и да осъвременят и дадат нов живот на някоя вече поостаряла и позабравена творба. Така се създава новата култура, в която потребителят също е творец. Какъвто и закон да се напише по този съвременен проблем, той не би бил ефективен, ако не осъществява качествен баланс между исканията на потребител и производител на информация. Първо, заради средствата, с които потребителите разполагат днес, и второ, защото както знаем, забраненото е най-сладко(кой ли не обича да нарушава от време на време по някое и друго правило.. ; ) И тъй като законът е станал неприложим и неефективен, система като Creative Commons е не само полезна, но и нужна. CC позволява на притежателите на права сами да определят до каква степен потребителите да използват произведенията им, което вече звучи като съвременен (своеобразен) закон, съобразен с интересите и с двете заинтересовани страни.
Аз напълно подкрепям идеята авторите, които желаят, да предоставят повече права на потребителите си, защото в много случаи се получават доста добри и качествени неща, а и така повече хора се въвличат в правенето на изкуство. В крайна сметка изкуството е за всички, а за истинските артисти и творци не е важна печалбата.
http://www.ted.com/
Кодът CC, прикрепен към дадено произведение позволява разпространяването му чрез различни търсачки в Интернет. Така се улеснява достъпът до съответното произведение. Когато достъпът до съдържание вече не е проблем, у младите творци неизменно се появява желанието да претворяват дадени произведения, за да покажат на света техните идеи и, а защо не и да осъвременят и дадат нов живот на някоя вече поостаряла и позабравена творба. Така се създава новата култура, в която потребителят също е творец. Какъвто и закон да се напише по този съвременен проблем, той не би бил ефективен, ако не осъществява качествен баланс между исканията на потребител и производител на информация. Първо, заради средствата, с които потребителите разполагат днес, и второ, защото както знаем, забраненото е най-сладко(кой ли не обича да нарушава от време на време по някое и друго правило.. ; ) И тъй като законът е станал неприложим и неефективен, система като Creative Commons е не само полезна, но и нужна. CC позволява на притежателите на права сами да определят до каква степен потребителите да използват произведенията им, което вече звучи като съвременен (своеобразен) закон, съобразен с интересите и с двете заинтересовани страни.
Аз напълно подкрепям идеята авторите, които желаят, да предоставят повече права на потребителите си, защото в много случаи се получават доста добри и качествени неща, а и така повече хора се въвличат в правенето на изкуство. В крайна сметка изкуството е за всички, а за истинските артисти и творци не е важна печалбата.
http://www.ted.com/
Няма коментари:
Публикуване на коментар